Thursday, November 28, 2019

DAPATAN KAJIAN (TEMUBUAL)




Terdapat beberapa soalan yang dikemukakan sepanjang sesi soal selidik bersama Encik Harnain. Antara soalan yang dikemukan adalah seperti berikut:

1.      Strategi pihak pengurusan dalam menguruskan murid dari aspek disiplin, kurikulum dan kokurikulum.
-          Pihak sekolah menguruskan aspek disiplin dengan menggunakan sistem SSDM iaitu sistem salah disiplin murid. Tidakan juga diambil berdasarkan 3 jenis kesalahan iaitu berat, sederhana dan ringan. Manakala penggunaan rotan pula hanya dikenakan ke atas pelajar lelaki sahaja dan dilakukan di bilik pengetua beserta dua orang saksi lelaki. Pelajar hanya boleh dirotan di punggung dan di tangan. Pelajar juga akan dirujuk kepada unit kaunseling sekolah jika perlu.

-          Bagi aspek kurikulum, terdapat lima jenis peperiksaan umum yang akan diduduki oleh pelajar- pelajar SAMTKKB iaitu PT3, SMA, SPM, STAM dan juga STPM. Pihak sekolah juga menyediakan pengambilan peperiksaan awam MUET kepada pelajar- pelajar yang menduduki STAM atau STPM. Sekolah ini pada dasarnya menumpukan pada aliran agama dan tidak tidak mempunyai aliran sains tulen kepada pelajar- pelajar lepasan PT3. Terdapat program- program yang dilaksanakan oleh pihak sekolah bagi menaikkan prestasi pelajar- pelajarnya. Antara program yang dijalankan adalah program mentor- mentee, teknik menjawab soalan, kem sahsiah diri dan motivasi serta program smart dini. Program mentor-mentee adalah program yang dijalankan antara pelajar- pelajar dengan guru kelas pada waktu petang mengikut jadual tertentu. Teknik menjawab soalan peperiksaan dijalankan mengikut tingkatan yang terlibat dan berfokus kepada setiap pelajar. Kebiasaannya bagi program ini, akan dijalankan oleh penyampai yang berpengalaman mahupun pakar motivasi. Kem sahsiah diri pula lebih mengetengahkan tentang jati diri pelajar- pelajar dalam persediaan menjadi insan yang lebih baik kepada masyarakat. Program ‘smart dini’ memberi tumpuan kepada pelajar- pelajar Tingkatan 1, 2 dan 4 dalam menguasai Bahasa Arab dan subjek- subjek yang berkaitan dengan keagamaan.
-          Bagi aspek terkahir, iaitu kokurikulum. SAMTKKB menjalankan aktiviti kokurikulum selaras dengan usaha kerajaan bagi sekolah- sekolah seluruh Malaysia. Aktiviti dijalankan pada setiap hari rabu jam 2 hingga 4 petang secara berselang seli bagi aktiviti kokurikulum unit beruniform, sukan permainan dan juga kelab persatuan. Pencapaian terbaik bagi aktiviti kokurikulum SAMTKKB ini adalah dalam acara ping pong, bola tampar dan juga memanah.
2.      Pencapaian pelajar seimbang dari aspek akademik, kokurikulum dan sahsiah.
-          Pencapaian pelajar secara keseluruhan adalah seimbang dalam ketiga- tiga aspek tersebut. Namun demikian, terdapat segelintir pelajar yang melakukan kesalahan berbentuk sahsiah, tetapi mempunyai keputusan yang baik dari segi akademik dan kokurikulum. Terdapat juga sebahagian pelajar yang hanya berfokus kepada aspek- aspek tertentu. Secara purata, SAMTKKB mencapai keputusan terbaik bagi peperiksaan STAM dengan memperoleh tempat ketiga dalam sekolah- sekolah kebangsaan.
3.      Budaya yang diamalkan disekolah.
-          Terdapat dua cabang utama dalam budaya yang diamalkan di sekolah ini iaitu adab dan amalan. Secara amnya, pelajar- pelajar dibiasakan dengan adab memberi salam kepada warga sekolah tanpa mengira pangkat. Amalan- amalan yang diamalkan oleh warga sekolah khususnya pelajar- pelajar adalah hari selasa adalah hari berbahasa Inggeris, manakala hari Rabu pula berbahasa Arab. Melaksanakan program usrah yang dijalankan oleh badan naqib dan naqibah pada hari Jumaat dan membaca al- Quran dan tazkirah ringkas pada setiap hari sebelum kelas bermula.
4.      Penyimpanan rekod- rekod murid dan bagimana mengemas kini rekod.
-          Maklumat murid akan sentiasa dikemaskini dalam sistem online iaitu aplikasi pangkalan data murid dan secara bertulis. Maklumat tersebut akan disimpan secara rapi dibawah seliaan Hal Ehwal Pelajar.
5.      Tindakan yang diambil oleh pihak sekolah dalam mengendalikan pelajar yang bermasalah.
-          Terdapat beberapa peringkat yang akan diambil tindakan oleh pihak disiplin sekolah. Pada tahap ringan, pelajar akan memberi surat amaran. Kesalahan berulang akan menjadikan pelajar berada pada tahap sederhana dengan mengenakan tindakan berjumpa dengan pengetua, guru disiplin dan guru kelas. Sebelum memasuki tahap berat, pelajar akan dikehendaki berjumpa dengan guru kaunseling dan amaran terakhir dikenakan sebelum tindakan rotan, gantung asrama atau gantung sekolah dikenakan.
6.      Guru Kaunseling menjadi rujukan pelajar.
-          Guru kaunseling sering menjadi rujukan kepada pelajar- pelajar samada pelajar bermasalah atau tidak. Unit Kaunseling disekolah ini juga sangat aktif dalam menjalankan sebarang program samada berbentuk motivasi, bengkel, sahsiah diri dan lain- lain.
7.      Program berbentuk motivasi dijalankan dengan seberapa kerap.
-          Program berbentuk motivasi sangat kerap dijalankan terutama dalam memberi fokus kepada pelajar- pelajar yang menduduki peperiksaan awam. Program yang dijalankan samada berlangsung di kawasan sekolah mahupun di kem- kem tertentu yang berdekatan. Penceramah pula banyak dijemput dari pihak luar.

No comments:

Post a Comment