Antara tujuan
pengurusan pembelajaran ialah :
v Memantapkan sistem pengurusan murid di sekolah
Sistem
pengurusan murid di sekolah adalah sangat perlu untuk dipertingkatkan. Perkara
ini sangat penting kerana ia adalah untuk memudahkan urusan pihak pentadbiran
sekolah untuk membuat suatu tugasan yang melbatkan murid. Sistem pengurusan
murid juga perlu untuk dijalankan dengan sistematik agar memastikan perjalanan
suatu pekerjaan bermula dari pengurusan hingga kepada guru berjalan lancar.
v Kemaskini profil pelajar
Profil
murid perlu untuk sentiasa dikemaskini dan sentiasa di’update’. Perkara
ini penting kerana ia akan menjadi rujukan pihak sekolah dalam pengurusan
pelajar. Sebagai contoh, sekiranya berlaku apa-apa kejadian, profil murid akan
dirujuk untuk menguruskan sesuatu perkara seperti urusan bersama keluarga murid
dan sebagainya. Sekiranya profil murid tidak dikemaskini, ia akan menyukarkan
urusan pihak sekolah sekiranya berlaku apa-apa perkara yang memerlukan hubungan
antara pihak sekolah dan juga keluarga.
v Mengetahui perkembangan akademik, emosi, sahsiah dan tingkahlaku
pelajar
Perkembangan
murid dari segi akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku sangat perlu untuk
direkodkan. Perkara ini perlu kerana ia merupakan rujukan pihak sekolah
terutamanya guru untuk mengenali pelajarnya. Seorang guru sangat perlu untuk
mengenali pelajarnya dari pelbagai aspek bagi memudahkannya untuk membuat
perancangan method pengajaran yang bersesuaian. Rekod sahsiah dan tingkah laku
pula adalah untuk melihat perkembangan sahsiah diri murid kerana ia juga
merupakan salah satu tujuan pembelajaran iaitu untuk membentuk sahsiah pelajar
kearah yang lebih baik.
v Menyediakan maklumat lengkap mngenai kemajuan pelajar dalam segala
aspek
Iaitu,
segala perkembangan potensi pelajar dari aspek jasmani, emosi, rohani dan
intelek (JERI) adalah penting untuk direkodkan. Hal ini kerana, perkembangan
diri pelajar boleh dilihat dan dikaji untuk membantunya bagi meningkatkan lagi
potensi diri pelajar. Setiap aspek ini perlu dilihat kerana ia adalah
aspek-asperk yang ditekankan dalam perkembangan diri menurut Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
v Sebagai panduan guru
Guru
juga akan menggunakan rekod pelajar untuk membantunya dalam menguruskan
pelajar. Iaitu sebagai contoh, guru kelas merupakan seorang yang menguruskan
pelajar di dalam kelasnya. Oleh itu. Guru kelas perlukan maklumat pelajar untuk
memudahkan pengurusan. Guru-guru lain juga boleh menggunakan maklumat pelajar
untuk membantu dalam urusan pembelajaran mereka.
v Sebagai panduan ibu bapa
Rekod
murid juga akan menjadi panduan bagi ibu bapa untuk melihat perkembangan
potensi diri anak-anak. Rekod ini akan menunjukkan kepada ibu bapa tentang
segala aspek perkembangan diri anak-anak yang berada di sekolah. Disinilah ibu
bapa akan mengetahui bagaimana tingkahlaku anak-anak dan juga pencapaian
akademik mahupun keterlibatan anak dalam kokurikulum.
v Panduan kepada pelajar
Pelajar
juga boleh menggunakan rekod ini sebagai panduan utnuk meningkatkan potensi
diri sendiri. Melalui rekod, pelajar akan mengetahui kelebihan dan kekurangan
diri mereka seterusnya cuba untuk memperbaiki diri kearah yang lebih baik.
Pelajar yang inginkan kemajuan diri sudah tentu mementingkan perkara ini bagi membantu
diri sendiri untuk memperbaiki kelemahan diri mereka.
No comments:
Post a Comment